Suvun historiaa

Sukututkimuksen perusteella näyttää siltä, että Hutrin suku on lähtöisin Antrean pitäjästä Karjalasta. Suku on asunut samoilla paikoilla vuosisatoja, kunnes sota hajoitti kylät. Oheisesta allaolevasta kartasta selviää karkealla tasolla suvun alkuperäiset asuinsijat. Nimen alkuperä ei tarkasti ole selvinnyt sukunimitutkijoille Pirkko Mikkonen ja Sirkka Paikkala, joiden kirjan "Sukunimitutkimus" perusteella nimestä päätellään, että nimi Hutri on alun perin ollut ristimänimenä ja vierasperäisenä nimenä. Ensimmäiset maininnat Hutri-nimestä esiintyvät Jääsken seurakunnan kirkonkirjoissa vuodelta 1555.

Suvun vaiheista on tehty sukututkimus ja kirja, jonka "ydin" tekijäryhmän muodostivat Aulis, Pertti ja Seppo Hutri. Sukututkimusta edelleen täydentämään on nimetty työryhmä, johon kuuluu Olavi Mäkelä, Oiva Sokka sekä Seppo J Hutri.

Ryhmä vetoaakin jokaiseen Hutrin suvun vaiheista tietäviin henkilöihin, jotta saadaan suvusta lisää tietoa suvun tarinoista. " Meiltä puuttuu erikoisesti tietoa 1900 luvun molemmin puolin eläneistä suvun henkilöistä ja tarkat tiedot esivanhemmista. Jospa jokainen meistä, keneltä vielä puuttuu isovanhempien tietoja hankkisi seuraavat tiedot:
Tärkeä asia on muuttoliike. Hutrien on luultu pysyneen "aloillaan". 1600 -1700 luvulla meitä on asunut monella paikkakunnalla. Kivennavalla, Räisälässä,Kurkijoella, V.L Pyhäjärvellä, Käkisalmen mlk:ssa, Vuohensalossa ja Suotniemessä. Asetimme Ryttylässä 15.09.2001 tavoitteeksi selvittää Hutri nimen alkuperän ja "mistä olemme lähtöisin"! Jääsken Pähkjärvi??? Työryhmä selvittää, mistä löytyy puuttuva lenkki. Henkilötiedoissa on mainittava: Muista myös elämänkerta tiedot, ammatit, opinnot, "saavutukset elämän taipaleella". Tunnistettavat valokuvat antavat kirjalle lisää mielenkiintoa. Otamme kaikki tiedot kiitollisina vastaan ".